ПРОТОКОЛ
ЗАСЕДАНИЯ ТЕРМИНОЛОГИЧЕСКОЙ КОМИССИИ ПРИ ПРАВИТЕЛЬСТВЕ РЕСПУБЛИКИ ТЫВА |
«28» ноября 2017 г., 14:00 | г. Кызыл, Нац. музей РТ |
Председатель комиссии: Бичелдей К.А.
Секретарь: Кужугет А.А.
Из членов комиссии присутствовало 12 человек, в том числе: Бичелдей К.А., Харунова М. М.-Б., Симчит К-М.А., Кужугет А.А., Донгак У.А., Мижит Л.С., Монгуш Е.Д., Самдан З.Б., Серээдар Н.Ч., Бадарч Б., Доржу Ч.М., Шаалы А.С.
Кворум состоялся.
Повестка заседания:
Утверждение перечня терминов на тувинском языке, касающихся Федерального государственного образовательного стандарта (ФГОС), подготовленного Шаалы А.С..
Выступили:
Бичелдей К.А., Шаалы А.С.
Ход заседания:
- Принять за основу подготовленный документ от Шаалы А.С.
- Рассмотрены 107 пунктов. 15 из которых – термины педагогики.
- После рассмотрения и обсуждения присутствующие члены комиссии единогласно приняли предложенные варианты терминов (см. Приложение).
Решение:
Терминологическая комиссия при Правительстве Республики Тыва единогласно решила утвердить предложенные варианты терминов (см. Приложение). Утвержденное решение должно соблюдаться органами государственной власти Республики Тыва, органами местного самоуправления, редакциями печатных и виртуальных СМИ, администрациями интернет-ресурсов, издательствами, образовательными и культурными учреждениями и всеми пишущими по-русски на территории Республики Тыва.
Председатель: / д.ф.н. Бичелдей К.А.
Секретарь: / Кужугет А.А.
Приложение
ӨФКС ХАМААРЫШКАН ОРУС-ТЫВА ТЕРМИННЕРНИҢ
ЧИЖЕК СЛОВАРЫ
А
- Актуализация знаний – билигни шилилгелиг тургузары.
В
- Вариативность содержания образования – өөредилгениң ужур-утказының вариантылыы.
Д
- Дошкольное образование – школа назыны четпээн уруглар өөредилгези.
- Диагностико-прогностическая направленность баш бурунгаар тодаргайлап хынаар угланыышкын.
- Духовное воспитание – сагыш-сеткил кижизидилгези.
З
- Задача – сорулганы шиитпирлээр аргалар (күүседириниң ажылдары).
- Знание – билиг.
И
- Интегрированные уроки – демнештирилге кичээлдери.
- Инвариантная часть – өскерилбес кезек.
- Индивидуальные потребности – амы-хууда хереглелдер.
- Индивидуальный образовательный маршрут – ѳѳредилгениң бот-тускайлаң оруу.
- Инклюзивное образование – кадыы кошкак уругларның өөредилгези.
- Интерпретация – бодунуу-биле тайылбырлаары.
- Интеллектуальная игра – угаан-медерел сайзырадыр оюн.
К
- Компетенция – ыяк билири.
- Компетентный – ыяк билир.
- Компетентность – ыяк билири.
- Коммуникация – харылзажылга.
- Коммуникативная деятельность – харылзажылга чорудары.
- Коммуникативные результаты – харылзажылганың түңнелдери.
- Коммуникативные универсальные учебные действия – өөредилгениң харылзажылга чорудар бүгү талалыг кылдыныглары.
- Кратковременное пребывание – кыска үеде турары.
- Критерий – негелде, барымдаа, үнелел барымдаазы.
- Критериально-оценочная функция стандартов – стандарттың үнелел-барымдаалыг хүлээлгези.
- Коррекция – эдип чазаары.
- Коррекция нарушений в развитии детей – уругларның сайзыралында четпестерни эдип чазаары.
- Консультативная поддержка – сүмелээри, сүмелеп дузалаары.
Л
- Личностная деятельность – бот-тускайлаң ажыл-чорудулга.
- Личностные универсальные учебные действия – өөредилгениң бот-тускайлаң бүгү талалыг кылдыныглары.
- Личностные результаты – бот-тускайлаң түңнелдер.
М
- Материально-техническое обеспечение (условия) получения общего образования – ниити өөредилгени чедип алырының материал-техниктиг хандырылгазы.
- Метапредметность – эртемнерниң харылзаалыы.
- Мотивация к учению – өөредилгеге чүткүл оттурары.
- Мотивационная деятельность – чүткүл оттурар ажыл-чорудулга.
- Мотивировать свои действия – бодунуң кылдыныгларын шынзыдары.
- Модель – үлегер, хевир, майык.
- Метапредметный – эртем харылзаалыг.
- Метапредметные учебные универсальные действия – өөредилгениң эртем харылзаалыг бүгү талалыг кылдыныглар.
- Метапредметные результаты – эртем харылзаалыг бүгү талалыг кылдыныгларының түңнелдери.
Н
- Навык – мергежил, арга-мергежил.
- Начальное общее образование – эге ниити өөредилге.
- Нестандартный урок – тускайлаңчак кичээл.
- Нравственное воспитание – мөзү-шынар кижизидилгези.
О
- Обучение – өөредири.
- Образовательное пространство – өөредилге девискээри.
- Ограниченные возможности здоровья – кадыының кызыгаарлыг арга-шинээ.
- Основное общее образование – кол ниити өөредилге.
- Основная образовательная программа – кол ниити өөредилге программазы.
- Основные функции стандартов в области общего образования – ниити өөредилгеде стандарттарының кол хүлээлгелери.
- Ожидаемые результаты – чедип алыр түңнелдер.
- Организационный момент урока – кичээлдиң организастыг кезээ.
- Общественные запросы в области общего образования – ниити өөредилгеге хамаарыштыр хөй-ниитиниң негелделери.
- Оценка индивидуального развития ребенка – уругларның боттускайлаң өзүлдезиниң демдээ.
Р
- Развитие воображения – бодаашкын сайзырадыры.
- Развитие мелкой моторики – салаалар сайзырадылгазы.
- Развивающая предметно-пространственная среда – боттуг чүүлдер-биле сайзырадыр хүрээлел.
- Результаты освоения образовательной программы – өөредилге программазың шиңгээткениниң түңнелдери.
- Реабилитация ребенка-инвалида – инвалид уругнуң кадыын быжыглаары.
- Регулятивный – башкарылгалыг.
- Регулятивные универсальные действия – өөредилгениң башкарылгалыг бүгү талалыг кылдыныглары.
- Репродуктивный метод – үлегерлээр арга.
- Репродукция (картина) – хоолга (чуруктуң хоолгазы).
- Речевое развитие – чугаа сайзыралы.
- Рефлекция – бот-үнелел.
- Рефлексивный – бот-үнелелдиг.
С
- Социальный – ниитилел чергелиг.
- Социализация – ниитилелге чаңчыгары, ниитилелге чаңчыктырары.
- Социально-коммуникативное развитие – ниитилел-харылзажылганың сайзыралы.
- Социальный статус дошкольного образования – школа назыны четпээн уруглар өөредилгезиниң иитилелге туружу.
- Системно-деятельностный подход – чурумчуттунган ажыл-чорудулгалыг арга.
Т
- Требования к кадровому обеспечению – кадрлар хандырылгазынга негелделер.
- Требования к результатам освоения общеобразовательных программ – ниити өөредилгениң программаларын шиңгээткенин түңнээринге негелделер.
Х
- Художественно-эстетическое развитие – уран-чечен, эстетиктиг сайзырал.
П
- Познавательный процесс – угаап шиңгээдири.
- Познавательное развитие – угаап шиңгээдир сайзырал.
- Познавательные учебные универсальные действия – өөредилгениң угаап шиңгээдириниң бүгү-талалыг кылдыныглар.
- Поступки героя – маадырның хөделиишкиннери.
- Позитивная социализация ребенка – уругну ниитилелге таарымчалыг чаңчыктырары.
- Поддержка детской инициативы – уругларның эгелээшинин деткиири.
- Предметные учебные универсальные действия – өөредилге эртемнерин бүгү талалыг шиңгээдир кылдыныглар.
- Построение образовательной траектории – өөредилгениң угланыышкынын тургузары.
- Проблема – шиитпирлээр чүүл, айтырыг.
- Проблемно-поисковый метод – чөрүлдээ-дилээшкинниг арга.
- Платные дополнительные образовательные услуги – төлевирлиг немелде өөредилге хандырылгазы.
У
- Умение – кылып билири.
- Универсальные учебные действия (УУД) – өөредилгениң бүгү талалыг кылдыныглары (ӨБТК).
Ф
- ФГОС – Өөредилгениң федералдыг күрүне стандарты (ӨФКС).
- Фундаментальное ядро содержания общего образования – ниити өөредилгениң утка-шынарының үндезин өзээ.
- Физическое развитие – күш-дамыр сайзырадылгазы.
Ц
- Целевые ориентиры – сорулгалыг угланыышкыннар.
Э
- Эмоциальное восприятие – сеткил хайныышкынныг хүлээп алыышкын.
Ю
- Юридический статус ФГОС общего образования – ӨФКС-ның юридиктиг туружу.
Педагогиктиг технологиялар
- Технология поискового и исследовательского обучения – дилеп тывар болгаш шинчилеп өөредир технология;
- Технология проблемного обучения – чөрүлдээлиг байдалды тургузуп өөредир технология;
- Технология обучения системно-деятельностного подхода – системниг, боду кылып өөредир технология;
- Модульная технология обучения – мөөңнеп өөредир технология;
- Информационно – коммуникационная технология обучения – өөредилгениң медээ-харылзажылга технологиязы;
- Технология обучения развития критического мышления – сайгарылгалыг угаап-боданыышкынга өөредир технология;
- Здоровьесберегающие технологии – кадыкшыл камгалаарының технологиязы;
- Проектная технология обучения – өөредилгениң төлевилел технологиязы;
- Технология развивающего обучения – сайзырадып өөредириниң технологиязы;
- Разноуровневая технология – деңнел барымдаалап өөредириниң технологиязы;
- Технология интегрированного обучения – өөредилгениң демнештирилгелиг технологиязы;
- Игровые технологии обучения – өөредилгениң оюннар ажыглаар технологиязы;
- Личностно-ориентированная технология обучения – өөредириниң бот-тускайлаң угланыышкынныг технология;
- Технология педагогических мастерских – педагогиктиг арга-дуржулга технологиязы;
- Кейс технология – кейс технологиязы.