Словарь

ФГОС терминком.docx

ПРОТОКОЛ

ЗАСЕДАНИЯ ТЕРМИНОЛОГИЧЕСКОЙ КОМИССИИ

ПРИ  ПРАВИТЕЛЬСТВЕ РЕСПУБЛИКИ ТЫВА

 

«28» ноября 2017 г., 14:00 г. Кызыл, Нац. музей РТ

 

Председатель комиссии: Бичелдей К.А.

Секретарь: Кужугет А.А.

Из членов комиссии присутствовало 12 человек, в том числе: Бичелдей К.А., Харунова М. М.-Б., Симчит К-М.А., Кужугет А.А., Донгак У.А., Мижит Л.С., Монгуш Е.Д., Самдан З.Б.,  Серээдар Н.Ч., Бадарч Б., Доржу Ч.М., Шаалы А.С.

Кворум состоялся.

 

Повестка заседания:

Утверждение перечня терминов на тувинском языке, касающихся Федерального государственного образовательного стандарта (ФГОС), подготовленного Шаалы А.С..

Выступили:

Бичелдей К.А., Шаалы А.С.

Ход заседания:

  1. Принять за основу подготовленный документ от Шаалы А.С.
  2. Рассмотрены 107 пунктов. 15 из которых – термины педагогики.
  3. После рассмотрения и обсуждения присутствующие члены комиссии единогласно приняли предложенные варианты терминов (см. Приложение).

Решение:

Терминологическая комиссия при Правительстве Республики Тыва единогласно решила утвердить предложенные варианты терминов (см. Приложение). Утвержденное решение должно соблюдаться органами государственной власти Республики Тыва, органами местного самоуправления, редакциями печатных и виртуальных СМИ, администрациями интернет-ресурсов, издательствами, образовательными и культурными учреждениями и всеми пишущими по-русски на территории Республики Тыва.

 

 

Председатель:                                 / д.ф.н. Бичелдей К.А.

 

Секретарь:                                      / Кужугет А.А.

 

Приложение

ӨФКС ХАМААРЫШКАН ОРУС-ТЫВА ТЕРМИННЕРНИҢ
ЧИЖЕК  СЛОВАРЫ

А

  1. Актуализация знаний – билигни шилилгелиг тургузары.

В

  1. Вариативность содержания образования – өөредилгениң ужур-утказының вариантылыы.

Д

  1. Дошкольное образование – школа назыны четпээн уруглар өөредилгези.
  2. Диагностико-прогностическая направленность баш бурунгаар тодаргайлап хынаар угланыышкын.
  3. Духовное воспитание – сагыш-сеткил кижизидилгези.

З

  1. Задача – сорулганы шиитпирлээр аргалар (күүседириниң ажылдары).
  2. Знание – билиг.

И

  1. Интегрированные уроки – демнештирилге кичээлдери.
  2. Инвариантная часть – өскерилбес кезек.
  3. Индивидуальные потребностиамы-хууда хереглелдер.
  4. Индивидуальный образовательный маршрут – ѳѳредилгениң бот-тускайлаң оруу.
  5. Инклюзивное образование – кадыы кошкак уругларның өөредилгези.
  6. Интерпретация – бодунуу-биле тайылбырлаары.
  7. Интеллектуальная игра – угаан-медерел сайзырадыр оюн.

К

  1. Компетенция – ыяк билири.
  2. Компетентный – ыяк билир.
  3. Компетентность – ыяк билири.
  4. Коммуникация – харылзажылга.
  5. Коммуникативная деятельность – харылзажылга чорудары.
  6. Коммуникативные результаты – харылзажылганың түңнелдери.
  7. Коммуникативные универсальные учебные действия – өөредилгениң харылзажылга чорудар бүгү талалыг кылдыныглары.
  8. Кратковременное пребывание – кыска үеде турары.
  9. Критерий – негелде, барымдаа, үнелел барымдаазы.
  10. Критериально-оценочная функция стандартов – стандарттың үнелел-барымдаалыг хүлээлгези.
  11. Коррекция – эдип чазаары.
  12. Коррекция нарушений в развитии детей – уругларның сайзыралында четпестерни эдип чазаары.
  13. Консультативная поддержка – сүмелээри, сүмелеп дузалаары.

Л

  1. Личностная деятельность – бот-тускайлаң ажыл-чорудулга.
  2. Личностные универсальные учебные действия – өөредилгениң бот-тускайлаң бүгү талалыг кылдыныглары.
  3. Личностные результаты – бот-тускайлаң түңнелдер.

М

  1. Материально-техническое обеспечение (условия) получения общего образования – ниити өөредилгени чедип алырының материал-техниктиг хандырылгазы.
  2. Метапредметность – эртемнерниң харылзаалыы.
  3. Мотивация к учению – өөредилгеге чүткүл оттурары.
  4. Мотивационная деятельность – чүткүл оттурар ажыл-чорудулга.
  5. Мотивировать свои действия – бодунуң кылдыныгларын шынзыдары.
  6. Модель – үлегер, хевир, майык.
  7. Метапредметный – эртем харылзаалыг.
  8. Метапредметные учебные универсальные действия – өөредилгениң эртем харылзаалыг бүгү талалыг кылдыныглар.
  9. Метапредметные результаты – эртем харылзаалыг бүгү талалыг кылдыныгларының түңнелдери.

Н

  1. Навык – мергежил, арга-мергежил.
  2. Начальное общее образование – эге ниити өөредилге.
  3. Нестандартный урок – тускайлаңчак кичээл.
  4. Нравственное воспитание – мөзү-шынар кижизидилгези.

О

  1. Обучение – өөредири.
  2. Образовательное пространство – өөредилге девискээри.
  3. Ограниченные возможности здоровья – кадыының кызыгаарлыг арга-шинээ.
  4. Основное общее образование – кол ниити өөредилге.
  5. Основная образовательная программа – кол ниити өөредилге программазы.
  6. Основные функции стандартов в области общего образования – ниити өөредилгеде стандарттарының кол хүлээлгелери.
  7. Ожидаемые результаты – чедип алыр түңнелдер.
  8. Организационный момент урока – кичээлдиң организастыг кезээ.
  9. Общественные запросы в области общего образования – ниити өөредилгеге хамаарыштыр хөй-ниитиниң негелделери.
  10. Оценка индивидуального развития ребенка – уругларның боттускайлаң өзүлдезиниң демдээ.

Р

  1. Развитие воображения – бодаашкын сайзырадыры.
  2. Развитие мелкой моторики – салаалар сайзырадылгазы.
  3. Развивающая предметно-пространственная среда – боттуг чүүлдер-биле сайзырадыр хүрээлел.
  4. Результаты освоения образовательной программы – өөредилге программазың шиңгээткениниң түңнелдери.
  5. Реабилитация ребенка-инвалида – инвалид уругнуң кадыын быжыглаары.
  6. Регулятивный – башкарылгалыг.
  7. Регулятивные универсальные действия – өөредилгениң башкарылгалыг бүгү талалыг кылдыныглары.
  8. Репродуктивный метод – үлегерлээр арга.
  9. Репродукция (картина) – хоолга (чуруктуң хоолгазы).
  10. Речевое развитие – чугаа сайзыралы.
  11. Рефлекция – бот-үнелел.
  12. Рефлексивный – бот-үнелелдиг.

С

  1. Социальный – ниитилел чергелиг.
  2. Социализация – ниитилелге чаңчыгары, ниитилелге чаңчыктырары.
  3. Социально-коммуникативное развитие – ниитилел-харылзажылганың сайзыралы.
  4. Социальный статус дошкольного образования – школа назыны четпээн уруглар өөредилгезиниң иитилелге туружу.
  5. Системно-деятельностный подход – чурумчуттунган ажыл-чорудулгалыг арга.

Т

  1. Требования к кадровому обеспечению – кадрлар хандырылгазынга негелделер.
  2. Требования к результатам освоения общеобразовательных программ – ниити өөредилгениң программаларын шиңгээткенин түңнээринге негелделер.

Х

  1. Художественно-эстетическое развитие – уран-чечен, эстетиктиг сайзырал.

П

  1. Познавательный процесс – угаап шиңгээдири.
  2. Познавательное развитие – угаап шиңгээдир сайзырал.
  3. Познавательные учебные универсальные действия – өөредилгениң угаап шиңгээдириниң бүгү-талалыг кылдыныглар.
  4. Поступки героя – маадырның хөделиишкиннери.
  5. Позитивная социализация ребенка – уругну ниитилелге таарымчалыг чаңчыктырары.
  6. Поддержка детской инициативы – уругларның эгелээшинин  деткиири.
  7. Предметные учебные универсальные действия – өөредилге эртемнерин бүгү талалыг шиңгээдир кылдыныглар.
  8. Построение образовательной траектории – өөредилгениң угланыышкынын тургузары.
  9. Проблема – шиитпирлээр чүүл, айтырыг.
  10. Проблемно-поисковый метод – чөрүлдээ-дилээшкинниг арга.
  11. Платные дополнительные образовательные услуги – төлевирлиг немелде өөредилге хандырылгазы.

У

  1. Умение – кылып билири.
  2. Универсальные учебные действия (УУД) – өөредилгениң бүгү талалыг кылдыныглары (ӨБТК).

Ф

  1. ФГОС – Өөредилгениң федералдыг күрүне стандарты (ӨФКС).
  2. Фундаментальное ядро содержания общего образования – ниити өөредилгениң утка-шынарының үндезин өзээ.
  3. Физическое развитие – күш-дамыр сайзырадылгазы.

Ц

  1. Целевые ориентиры – сорулгалыг угланыышкыннар.

Э

  1. Эмоциальное восприятие – сеткил хайныышкынныг хүлээп алыышкын.

Ю

  1. Юридический статус ФГОС общего образования – ӨФКС-ның юридиктиг туружу.

 

 

 

 

 

Педагогиктиг технологиялар

  1. Технология поискового и исследовательского обучения – дилеп тывар болгаш шинчилеп өөредир технология;
  2. Технология проблемного обучения – чөрүлдээлиг байдалды тургузуп өөредир технология;
  3. Технология обучения системно-деятельностного подхода – системниг, боду кылып өөредир технология;
  4. Модульная технология обучения – мөөңнеп өөредир технология;
  5. Информационно – коммуникационная технология обучения – өөредилгениң медээ-харылзажылга технологиязы;
  6. Технология обучения развития критического мышления – сайгарылгалыг угаап-боданыышкынга өөредир технология;
  7. Здоровьесберегающие технологии – кадыкшыл камгалаарының технологиязы;
  8. Проектная технология обучения – өөредилгениң төлевилел технологиязы;
  9. Технология развивающего обучения – сайзырадып өөредириниң технологиязы;
  10. Разноуровневая технология – деңнел барымдаалап өөредириниң технологиязы;
  11. Технология интегрированного обучения – өөредилгениң демнештирилгелиг технологиязы;
  12. Игровые технологии обучения – өөредилгениң оюннар ажыглаар технологиязы;
  13. Личностно-ориентированная технология обучения – өөредириниң бот-тускайлаң угланыышкынныг технология;
  14. Технология педагогических мастерских – педагогиктиг арга-дуржулга технологиязы;
  15. Кейс технология – кейс технологиязы.